preloader

Legislația dronelor 2021

illustrations illustrations illustrations illustrations illustrations illustrations illustrations
Legislația dronelor 2021

Publicat in data: Jul 27, 2021 de catre Filip Dima

In urma experientei acumulate in acest domeniu, am decis ca prin acest articol sa va ofer toate informatiile necesare pentru a trece cu brio examenul pus la dispozitie de catre Autoritatea Aeronautica Civila Romana in parteneriat cu European Union Safety Agency .

Pentru inceput este necesar sa stiti ca de la 1 Ianuarie 2021 a intrat în vigoare noul _Regulament (UE) nr. 2019/947 _ privind zoborul dronelor, în toate statele membre, inclusiv România.

Cu alte cuvinte, a fost pusa în aplicare o bază legală pregătită in urma cu aproape doi, care va sta la baza modului în care vor evolua zborurile cu aeronave fără pilot la bord în următorii ani.

Mai exact, sunt doua lucruri importante de retinut: până în 2023 și după 2023, când chiar producătorii de drone vor fi nevoiți să ia în calcul noile criterii de clasificare a lor. Se mai vehiculeaza că în viitor toate dronele ar putea avea un sistem „transponder ”, similar cu cele de pe avioane, care să anunțe în timp real poziția aeronavei, pentru a preîntâmpina anumite accidente.

Principalele prevederi din noua legislație

Atentie! Toate dronele trebuie înregistrare în platforma AACR .( indiferent de greutate, deci și în cazul dronelor mai ușoare de 250gr)

Vestea excelenta este că înscrierea este gratuită, NU mai costă 90Eur+TVA cât costa înainte înmatricularea dronei și NU mai trebuie să te deplasezi la sediul AACR pentru înmatriculare. Totul se face online.

Trist este pentru cei care au facut aceasta operatiune inainte de 1.01.2021, deoarece nu prea mai este valabila si trebuie reluat cam tot procesul….

Înregistrarea este gratuită si totodata nu este necesară pentru dronele de jucărie.

Cum definim o drona de jucarie?

R: Pai…cea care are o greutate sub 80g si nu detine o camera foto-video, ori microfon.

Pentru toate dronele mai grele de 250g este necesară obținerea unui atestat în urma parcurgerii unei documentatii online oferite gratis de catre AACR .

Clasificarea dronelor

UAS-urile se împart în 3 categorii principale, în funcție de greutate( la decolare): sub 250g, între 250g și 2kg, între 2 și 25kg. Incepand cu anul 2023, acestea vor fi clasificate de la C0 la C4, criteriul de diferentiere fiind tot greutatea la decolare. (exprimata de fiecare producator in parte)

Există 3 categorii de zboruri: OPEN, SPECIFIC și CERTIFIED:

  1. OPEN – survolarea în zonele declarate „deschise”, fără aprobări suplimentare, dar clasificate in alte 3 subcategorii precum_: A1_, A2 și A3, diferentierea fiind in stransa legatura cu greutatea dronei.
  2. SPECIFIC – zbor în zonele restricționate, cu aprobare de la AACR .
  3. CERTIFIED – operațiuni de mare risc, drone de transport marfuri sau drone de genul taxiurilor din filmele futuriste.

Cum se realizeaza inregistrarea dronelor?

Accesati platforma RPAS/AACR , apoi vaînregistrati ca proprietar de dronă prin intermediul datelor personale, persoană fizică sau juridică (dupa caz), ulterior înregistrati drona sau dronele pe care le dețineti(cu ajutorul elementelor tehnice specificate de producator). In final, daca ati parcurs corect toti acesti pasi, veti primi un cod unic de utilizator pe care trebuie să îl printati și să îl afișati pe dronă într-un loc vizibil.

Cele exprimate mai sus sunt valabile doar in categoria OPEN. Pentru celelalte categorii de zbor precum SPECIFIC, CERTIFIED este necesară obținerea unei aprobări de la AACR , deoarece se considera risc mare de operare.

Sunt operator, dar cum detin atestatul de pilot de drone?

Secțiunea Pilot UAS se regaseste in platforma RPAS/AACR (in dreapta categoriei Operator UAS)in care sunt oferite gratis toate materialele de training (in format PDF), respectiv o bibliografie care cuprinde regulamentul de zbor + normele de aplicare si informatii privind zborurile cu drona în condiții de siguranță ce pot fi aplicate și în domeniul UAS.

Dupa ce ati parcurs toata documentatia (de preferat de doua ori pentru o intelegere aprofundata) sunteti gata pentru examinarea online, care este formata din doua etape:

a.Examen online pentru categoria OPEN A1/A3, în baza materialelor de training oferite de AACR .

b.Examen online pentru OPEN A2, cu o documentație puțin mai avansată si stufoasa, plus o fisa doveditoare in care specificati un numar de zboruri si de ore de survol (pe cont propriu) acumulate.

Examenul online OPEN A1/A3 dureaza 1h, este compus din 40 de intrebari de tip grila (siguranta aeriana, restrictii de spatiu aerian, reglementare aeronautica, limitele performantelor umane, proceduri operationale, cunoasterea generala a UAS, protectia datelor si a vietii private, asigurari, si securitate)si pentru a promova sunt necesare 75% raspunsuri corecte.

Examen online pentru OPEN A2 dureaza 1h, este compus din 30 de intrebari de tip grila (mult mai aprofundate si de cultura generala) si pentru a promova sunt necesare tot 75% raspunsuri corecte.

Data ati luat examenul,imediat se regaseste atestatul (in format PDF) in sectiunea Certificari, pe care ulterior trebuie sa-l scoateti in format fizic (plastifiat,exact ca permisul auto – obligatoriu in baza legislatiei in vigoare).

Valabilitatea certificatelor obtinute este de 5 ani de la data obținerii acestora. În cazul în care nu ați raspuns corect la minim 75% din intrebari_, examenul este respins, dar_ reexaminarea este activa după ce așteptați doar 24h.

Asadar, cu atestatul OPEN A1/A3 puteti zbura drone cu o greutate de până în 500 de grame, iar cu atestatul suplimentar OPEN A2 aveti dreptul sa survolati drone cu o greutate între 500g și 2kg și în zonele rezidențiale/urbane. De specificat este faptul ca atestatul pentru A2 nu se poate obținere fără finalizarea A1/A3.

Cei de la AACR ne recomanda sa avem o evidenta proprie a zborurilor și a timpilor de zbor. Experiența înregistrată (intr-un document) și acumulată ar putea fi folosită pe viitor în vederea solicitării de aprobări pentru zone din categoria SPECIFIC, în orașe, de exemplu.

Clasificarea dronelor este corelata cu scenariile de zbor

Adica?

Foarte simplu si clar.

În funcție de greutatea fiecărei drone, există scenarii de zbor în care ele pot zbura. O dronă sub 250g poate zbura în toate subcategoriile (A1,A2,A3), pe când una de peste 500g doar în A2 și A3.

Despre zonele și condițiile de zbor din categoria OPEN și SPECIFIC

Exista o harta special conceputa de catre ROMATSA unde sunt prevăzute zonele restricționate din țara noastră, pe care noi trebuie sa o consultam de fiecare data cand vom efectua un zbor.

Pe aceasta harta sunt prezentate detalii exacte despre fiecare zona in parte, avand culori diferite in functie de specific ( aeroporturi, zone delimitate de armata, obiective strategice).

In situatia in care aveti nelamuriri privind viitorul vostru zbor, puteți apela la Centrul de Operațiuni Aeriene _(ROAF) – 021 315 01 05 și afla dacă este sau nu permis zborul în acea zonă.

Si acum… cateva intrebarari ce stau pe buzele multor si viitorilor posesori de drone, respectiv atestate.

Cum zbori cu drona in afara tarii?

R: Permisul pe care il detineti este valabil DOAR in tarile care fac parte din EASA . Deci, e bine sa studiati inainte daca in tara in care urmeaza sa mergeti aveti dreptul legal sa zburati cu drona. Daca nu, trebuie sa luati examenul in tara respectiva.

Cum iau drona cu mine in avion?

Din experienta va spun ca operatorii aerieni nu va impiedica sa luati cu dvs la bord in bagajul de mana o drona, de genul Mavic sau cele din seria Phantom din moment ce mini-bagajul se incadreaza in dimensiunile impuse de linia aeriana privind bagajul de mana. Pentru linistea dvs., va puteti adresa personalului acreditat. Singura cerinta a lor este ca acumulatorii dronei sa fie deconectati, pentru o siguranta sporita.

Pe aeroport, la controlul de securitate, nu am intampinat absolut nicio problema din partea lor.

In concluzie, haideti sa scoatem in evidenta care este si raspunderea noastra a „droniștilor” in toata aceasta ecuatie

Aceasta noua legislație a sosit cu foarte multe clarificari ce vin în ajutorul nostru. Noi, cei activi din aceasta comunitate, am asteptat cu nerabdare acest moment. De noi tine doar sa dam dovadă de responsabilitate și să respectam toate prevederile legale, deoarece rolul lor e să preîntâmpine anumite evenimente neplăcute și să ofere un mediu sigur pentru toti participantii la traficul aerian, viitor Spatiu U.

Urmatorii trei ani care urmează sunt definitorii privind modul în care va evolua toata industria dronelor.

Va doresc experiente de zbor in siguranta maxima, fotografii aeriene superbe si video-uri uluitoare.

De asemenea, va multumesc că ati parcurs până la sfârșit acest important articol și daca a fost de folos nu ezitati să-l distribuiti, așa ușurati munca celor care sunt în aceeași situație că și dumneavoastra.

Spor și succes in toate!